Dekk til Dakar  

OPPDAG VÅRE DAKAR-DEKK

kdr2 300x300

BFGoodrich All-Terrain KDR2+

Dekkmønsteret på BFGoodrich® All Terrain T/A KDR2+ er nøye utviklet med vekt på evnen til å fjerne sand ved kjøring
over sanddyner. For å oppnå dette er designen ekstra åpen, spesielt langs skuldrene. Dette gir dekket større trekkraft,
samtidig som det reduserer risikoen for å sette seg fast på mykere eller løsere underlag. BFGoodrich® All Terrain T/A KDR2+
vil være tilgjengelig i to varianter (myk og medium) og to størrelser:

16 tommer (245/80–16) for biler med firehjulsdrift
17 tommer (37/12,5–17) for vogner med tohjulsdrift



BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3

Mud-Terrain T/A KM3 er tilgjengelig for alle. Dekket ble utviklet – i likhet med alle BFGoodrich®-dekk – med den viktige
erfaringen som er tilegnet ute i felten. Hjemmevant på sand og gjørme, og designet både for å klatre de bratteste
bakkene og takle sanddyner på en effektiv måte – denne konstruksjonen er en perfekt følgesvenn for amatørkonkurrenter.

More information on MUD-TERRAIN T/A KM3  

km3 300x300

bfgoodrich mud terrain km3 utv tire 3

BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 SSV 

«Denne utgaven av BFGoodrich® KM3 er designet for fritids- og konkurransebruk side om side. Etter å ha økt tempoet på en rekke rallyer på tvers av landegrensene, er BFGoodrich® KM3 SSV det foretrukne dekket for mange av deltakerne på Dakar 2021, samtidig som det også er tilgjengelig for kjøp. Det betyr at brukere av disse nye BFGoodrich®-produktene kan dra full nytte av merkets nyeste teknologi, samtidig som de kjører på de samme dekkene som Dakar-konkurrentene når de kjører off-road.»

Utviklingen av konkurransedekk fra BFGoodrich 

Interview of Bertrand, BFGoodrich tyre designer 

«Hva er kriteriene for et konkurransedekk av høy kvalitet til terrengkjøring? 

Et offroad-konkurransedekk av høy kvalitet oppfyller 3 viktige kriterier: det må være  

  • Motstandsdyktig: et konkurransedekk må være ekstremt motstandsdyktig. Dekket må tåle støt og forhindre punktering, og det må gjøre det mulig for føreren å forsere
  • hindringer enklest mulig. 
  • Hurtig: Dekket må også gi føreren mulighet til å kjøre fort, noe som krever at vi arbeider med et høyytelsesgrep som griper godt i underlaget, men som ikke sakker farten. 
  • Tilpasset terrenget: Til slutt må dekket være perfekt tilpasset de spesielle forholdene i konkurranseterrenget.»

schema bertrand en 392x692

tire 3d 350x375


Tyre composition:

  • Lagene på sideveggene (i beige): støtte lasten og beskytte
  • Lag (i rosa): bevare lufttrykket  
  • Stiv dekkfot (i blått): feste dekket til hjulet  
  • Dekklag (i gull): styre og beskytte  
  • Dekkmønster og sidevegger (i sort) er laget av gummiblanding for å kjøre og erobre Dakar

HVERDAGEN TIL BFGOODRICH-EKSPERTER PÅ DAKAR

INTERVJU MED LUC, BFGoodrichs representant på Dakar

Hva husker du fra din første Dakar?

Min første ordentlige Dakar var i 2019, de siste løpet i Sør-Amerika. Jeg har svært positive minner fordi Dakar er et løp jeg så på TV da jeg var liten, og som fortsatt får deg til å drømme. Det er den ultimate offroad-konkurransen der store lag konkurrerer med store midler.

Hva er din rolle i Dakar? 

Jeg er her for å snakke om produkter, svare på intervjuer, snakke om de tekniske aspektene ved dekk i konkurranser. Med BFGoodrich tilbyr vi ytelse, med vissheten om at vi utstyrer det aller meste av feltet i dag.

Så hva er den store utfordringen for deg med BFGoodrich-dekk på Dakar?  

BFGoodrich-dekket må takle tre store utfordringer på Dakar, utfordringer knyttet til hastighet, allsidighet og motstandsdyktighet. Vi så virkelig en endring fra Sør-Amerika, der løpet gikk mye raskere med færre kryssinger og relativt høye fartstopper, til Saudi-Arabia med flere hindringer og kryssinger. Sanddelen var mindre viktig enn vi trodde på den siste Dakar. 

Hva er ditt beste minne fra Dakar? 

Det er å ha fått se disse racerbeistene av noen kjøretøy på vidåpne sletter med ekstrem ytelse under ekstreme forhold. Det å se disse kjøretøyene i ekstremt krevende posisjoner, utfordringer og terreng med svært engasjerte sjåfører som tar store sjanser for å vinne. Dette er kjøretøy i ekstreme utfordringer, fantastiske landskap og med imponerende ytelse.  

Prognose for 2021?

Det er veldig vanskelig å si, men seieren bør fortsatt avgjøres mellom de to store lagene. Begge har sine trumfkort. Dessuten vil kjøretøyene nødvendigvis ha utviklet seg fra de siste sesongene. Vi må også ta hensyn til outsidere som Sébastien Loeb, som nå er tilbake!

Hvis du måtte beskrive BFG og Dakar? 

For det første er det en lang historie.  Vi har vunnet med flere ulike partnere og sjåfører: For BFGoodrich er Dakar det beste terrenget å vise seg frem i, fordi det rommer de ultimate forholdene for et merke som ønsker å være det ultimate.

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.