ourhistory

Det var en gang ... BFGoodrich

Javisst, ørkenstøv, sand og gjørme er hverdagskost i dagens offroad-racing. Men du visste kanskje ikke at BFGoodrich-dekk har bidratt til mange andre begivenheter enn seire i motorsport. La oss fortelle om den spennende historien vår og de saftige anekdotene.

Hvordan begynte det hele?

benjamin goodrich

I 1870 opprettet dr. Benjamin Franklin Goodrich gummiindustri i Nord-Amerika, i Akron, Ohio.

Først produserte fabrikken sykkeldekk, deretter bildekk som kunne mestre hastighet og belastning ettersom hvordan bilen utviklet seg. Dette førte til at Charles Goodrich, Benjamin Franklins sønn, etablerte det aller første dekkforskningssenteret i USA.

Snart sørget BFGoodrich for andre måter å forbedre mobiliteten på ved å gå inn i  den raskt voksende luftfartsindustrien.    Dermed kunne det ambisiøse merket tøye grensene på nye områder: 

- Merket var involvert i fartsrekorden på 75 km/t som ble satt i 1909 ved det første internasjonale flyracet som ble holdt i Reims, på et fly fra Curtiss Aeroplane Corporation.

- I 1920-årene kom muligheten til å overvinne en utfordring som en gang var utenkelig.  I 1927 leverte BFGoodrich dekkene til Spirit of St. Louis, flyet som Charles Lindbergh benyttet til historiens første flyvning over Atlanterhavet uten stopp.

I løpet av vår historie har vi aldri veket unna en utfordring. Det skal vi heller aldri gjøre. Nedenfor kan du se noen av de store utfordringene som BFGoodrich har overvunnet i løpet av sin rikholdige historie.

chronologicaltimeline challenge responsive no

Vår historie har satt spor i filmen

"Bullitt" – San Francisco, 1968


Mens han blir fulgt av regissørens kameraer, går Steve McQueen inn i en grønn Ford Mustang. Han ruser motoren og legger i vei på en vill jakt som skal slå gnister på filmlerretet.

Dekkene hviner, han tar opp jakten og bilen fyker av gårde på San Franciscos skrånende veier ... Denne kultsekvensen fra filmen «Bullitt» fikk tusener av seere til å klamre seg til setene som om de satt i Mustangen ved siden av Steve McQueen. 

Og hvilke dekk ble brukt til denne actionscenen?  BFGoodrich!

Batman og andre berømte bilstunts 

Hvis du er en Batman-fan, blir du kanskje overrasket når du får vite at Batmobilen kjørte på BFGoodrich dekk i den aller første filmutgivelsen av superhelten (1939). Pingvinen må passe seg!

BFGoodrich dekk ble også valgt til de spennende biljaktene som Burt Reynolds hadde med sin Pontiac Firebird i «Smokey and the Bandit» (1977), i tillegg til den mytiske general Lee i serien «The Dukes of Hazzard» (fra 1979), der de spektakulære stuntene gjorde varig inntrykk på det lille lerretet. 

Vi er stolte av å vite at dekkene våre ble valgt til de mest krevende stuntene i filmer også.

Vår historie har preget ... Historien

1310794 charles lindbergh

Charles Lindbergh

Visste du at før dekkene våre satt på biler i filmene, bidro de til historiske begivenheter?

I 1903 var Horatio Nelson Jackson den første som krysset Amerikas forente stater i et kjøretøy. Gjetter du hvilke dekk som var montert på den åpne bilen hans av type Winton?  Riktig! BFGoodrich dekk.

I 1927 ble den første flyvningen over Atlanterhavet uten stopp gjennomført av Charles Lindbergh.  Dekkene som satt på flyet som sørget for vellykket take-off og landing, var også BFGoodrich dekk.

Enten det var på støvete veier eller gjennom luftens turbulens – disse pionerene begeistret massene, og satte nye rekorder som virket ufattelig på den tiden.

Vi er stolte over å ha bidratt til disse vågestykkene ved å sørge for høy ytelse, sikkerhet og effektive dekk som disse heltene var avhengige av. 

Vår historie er preget av seirene

I tillegg til disse historiske bragdene, har vi også tatt på oss mange utfordringer i motorsport.  Vi startet med å være den første dekkprodusenten som vant påfølgende titler i Indianapolis 500. 

Vi oppdaget snart en lidenskap for motorsportens mer gjørmete side, og bygde et solid offroad-omdømme.   Fra Bajas ørkenområder til Dakars ufruktbare land,  BFGoodrich har vært med på – og vunnet – alt. 

1913 indianapolis 500

Indianapolis 500 , 1913

moser g 240185

Moser G 240185

Opp gjennom årene har vi møtt motgang i motorsportløp på veiene og i terrenget. Dette har gitt oss viktig kunnskap om dekkenes ytelse.  Ingeniørene våre har anvendt denne kunnskapen for alle produktene i hvert eneste segment.

Hersker fortsatt over gjørmen

Når du tenker over det, er det egentlig passende at dekkprodusenten som til å begynne med opprettet terrengkategorien, fortsatt hersker over gjørmen.

Siden vår første Baja 1000-seier i 1972, har vi samlet inn godt over 200 offroad-mesterskap. Medregnet 21 Baja 1000-titler på rad mellom 1986 og 2007 – som har ført til at BFGoodrich brukes som målestokk for Nord-Amerikas ørkenrace.

history

Men som alle store konkurrenter ble BFGoodrich etter hvert rastløse og ville finne ut hva mer verden kunne by på. 

2006 ble et vendepunkt i vår globale arv, da vi deltok i verdensmesterskapet i rally (WRC) og hjalp Sébastien Loeb med å sikre tittelen fem år på rad, og sørget for at Citroën- og Ford-teamene vant konstruktørmesterskapet.

I løpet av den korte perioden i WRC (2006–10), vant vi alle fører- og konstruktørtitler som var tilgjengelige. Merket deltok også i IRC i 2007, og vant i sitt første år med Peugeot.

BFGoodrich bygget videre på denne suksessen, og vant titler i FIA Cross Country Rally World Cup og Dakar. Med åtte Dakar-seire midt på 2000-tallet, vendte BFGoodrich tilbake i 2016 for å fortsette der de slapp. Team Peugeot ble drevet frem til seier.

etape8 dakar2021 691 cropped

Fortsatt er merket til stede på mange lokale løp, spesielt i Nord-Amerika, der kvaliteten på BFGoodrich dekk utmerker seg på en rekke ulike overflater, blant annet gjørme, sand, stein og asfalt. Det er bevis på den utrolige allsidigheten til BFGoodrich-produktene. 

Flere nøkkelpartnerskap har gjort det mulig for oss å være til stede i stor utstrekning i den konkurrerende verden. 

Hva drev oss til å ta alle disse utfordringene og gjorde at vi lyktes?

Lidenskap. Entusiasme. Spennende eventyr. Begeistringen når man vinner. Og ønsket om å tøye grensene for hva som er mulig, et ønske vi alltid har. Dette har vært en drivkraft til å fornye oss og forbedre ytelsen, og vi har innført smarte nye teknologier. 

De viktigste innovasjonene vi har gjennomført

Det skal mer til enn bare å krysse mållinjen for å begeistre oss. Det ser du av noen av de viktigste innovasjonene vi har lansert:

- Første slangeløse dekk for amerikanske biler (1947)
- Første radialdekk på det amerikanske markedet (1965)
- Første punkteringsfrie dekk (1967)
- Første terrengdekk (1976) 
- Første serie med tungtransport- / kommersielle dekk (1996)

På neste video feires 150 år med BFGoodrich dekk.

Celebrating 150 Years of Building | BFGoodrich® Tires

Laget for kjøreentusiaster, av kjøreentusiaster

Vi er et godt valg hvis du er en kjøreentusiast. For det er vi også! Vi legger hele vår sjel i arbeidet, fordi det er lidenskap som driver ambisjonene våre og motiverer oss til å oppfylle drømmene dine.

Vårt løfte er å strekke oss lenger og lenger ved å tøye innovasjonsgrensene, vinne enda flere billøp, og frembringe sterke følelser og adrenalinrush. Vårt mål er å fortsette med å oppfylle dristige sjåførers sans for eventyr og prege historien med dekksporene våre.  

Vi står last og brast med kundene våre ved en rekke begivenheter over hele verden. Fra varemesser til små grasrotkampanjer. På veien og i terrenget – vi sørger for uovertruffen ytelse gjennom dekk som er designet for å yte under vanskelige og ekstreme forhold. 

I konkurranser og til hverdags – vi har fjernet all tvil om ytelsen på og over veien, og i terrenget. 

Hva med deg? Er du klar for å oppleve spennende eventyr når du sitter bak rattet i bilen din?

fresh 020521 getsomephoto 020828 1
Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.