BFGoodrich, historien om en pioner

Helt siden starten har BFGoodrich-merket vært kjennetegnet av sin banebrytende karakter, av sitt ønske om å flytte grenser når det kommer til ytelse. Mange viktige fremskritt innen vår dekkproduksjon kommer av nettopp denne sinnstilstanden. Dette er den røde ledetråden i vår historie. En historie som er skapt av en rekke vellykkede svar på utfordringer, og de første store og viktige hendelsene i dekkets utvikling.

SAGAEN OM EN EVIG PIONER

Portrait du Dr. Benjamin Franklin Goodrich

Historien til BFGoodrich Tires startet takket være Dr. Benjamin Franklin Goodrich, en selvlært og fremsynt gründer, som i 1870 startet en bedrift som skulle bli en av de beste og mest anerkjente i verden innen dekkproduksjon. Alle utfordringene og suksessene som BFGoodrich har hatt igjennom tidene har gjort at vi kan lette hverdagen til mange bilførere i verden, og sikre at bilkjøring hele tiden blir sikrere og mer behagelig. For å gjøre dette mulig, har vi tusenvis av medarbeidere, som gjennom sin oppfinnsomhet og fantasi, utvikler nye produkter med bedre ytelse, og som veileder et helt segment av bilindustrien.

Hos BFGoodrich lager vi dekk for dem som ønsker å få alfa og omega ut av bilen sin, og som mest av alt ønsker å ha det gøy. Hvis du er smittet av lidenskap for kjøring, er du en av oss! Dekkene våre er designet og produsert av ekte entusiaster som kjører rundt i ulendt terreng i helgene, eller sliter asfalt på rallybaner rundt om i verden. Kunnskapen deres har blitt berømt gjennom titler i konkurranser hvor merket har vært med, fra banen i Sebring til de støvete og bratte veiene i Baja. Våre entusiaster er boltene som gjør overføring av kunnskap fra rallybiler til serieproduserte biler mulig. De gjør BFGoodrich i stand til å gi kundene et dekk proppfullt av teknologi, med opphav i konkurranser, og med garantier for ytelse, kvalitet og lang levetid.

Historique - calendrier 1921

Det hele startet i 1870, med den store inspirasjonen til Dr. Benjamin Franklin Goodrich. Med støtte fra lokale investorer startet han den aller første produksjonen av dekk i Nord-Amerika, nærmere bestemt i Akron i Ohio.
Da, som nå, var Goodrich på leting etter stadig bedre ytelse, og Charles Cross Goodrich, sønn av Benjamin, startet det aller første forskningssenteret i USA. Som en direkte konsekvens av dette skilte BFGoodrich seg ut fra konkurrentene allerede i 1903, da bedriften utstyrte Fords Model A med sine dekk, og den ble den første bilen til å kjøre gjennom det nordamerikanske kontinentet fra øst til vest.

BFGoodrich så også muligheten til å forbedre mobiliteten til folk på den tiden, gjennom å bidra med dekk til luftfartsvirksomheten. Merket var også med da verdensrekorden på 75 km/t ble satt, i det første internasjonale luftfart-rallyet organisert i Reims i 1909, med et fly fra Curtiss Aeroplane Corporation. Eventyret fortsatte med nye utfordringer innen luftfart i 1920-årene, i en epoke med nye distanserekorder og eventyrlige luftfarere. BFGoodrich utstyrte også Charles Lindberghs fly «Spirit of Saint-Louis» i 1927, i det som var den første flyturen over Atlanterhavet.