Dekkene varer ikke evig. Den vanligste grunnen til at folk skifter dekk er slitasje, og at dekket har fått skader.

ALLE FIRE ELLER BARE TO?

Ideelt sett bør en bil ha 4 like dekk, eller i det minste 2 og 2 dekk som likner på hverandre.

Du bør respektere følgende når du skifter dekk:

  • Skift alltid 2 eller 4 dekk: det er viktig at dekkene på samme aksel alltid er like, med identisk merke, form, dimensjon og med samme farts- og lasteindeks.
  • Foretrekk dekk som er godkjente av bilprodusenten (unngå transformasjon, eller søk råd hos profesjonelle).
  • Monter alltid nye dekk bak på bilen for å begrense tap av veigrep, uansett om bilen har firehjulstrekk, forhjuls- eller bakhjulstrekk. Det er vanskeligere å kontrollere dette bak på bilen.

BFGoodrich anbefaler sterkt å respektere dimensjonene som er anbefalt av bilprodusenten. Du kan bruke andre dekkdimensjoner på bilen, men da bør du søke råd hos profesjonelle.

SLITASJE, PUNKTERING, REPARASJON

 

Du anbefales å kontrollere dekkene dine en gang i uken. Du bør sjekke dekktrykk, slitasjevarsler, undersøke om dekket har sideskader eller andre slitasjetegn en gang i måneden. Ved den minste tvil bør du spørre en profesjonell om råd.

Fem gode grunner til å skifte dekk

Det kan være nødvendig å skifte et dekk. Selv om et dekk kan repareres, bør det i alle tilfeller bli undersøkt av en profesjonell. Bare en profesjonell kan bekrefte at dekket ikke har indre skader. For å sjekke dette er det nødvendig å demontere dekket.

1 - Dekket er punktert

Dersom dekket er punktert må det undersøkes av en profesjonell. Dette er den eneste måten man kan sjekke om dekket har fått indre skader som gjør at det ikke kan repareres.

2 - Slitegrensen er nådd

Dette sier Kjøretøyforskriften:

  • «Dekk på bil, motorsykkel, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm.
  • «Forskjellen i mønsterdybde på 2 dekk som er montert på samme aksel må ikke overstige 5 mm».

3 - Dekkene ser gamle ut

Det er vanskelig å forutse levetiden til et dekk. Levetiden er ikke avhengig av når dekket ble produsert. Dekk som ikke har blitt bruk på en stund, eller som det kjøres lite med kan vise tegn til tidlig aldring. Mange faktorer kan innvirke på levetiden til et dekk: klima, lagring og bruk, last, fart, dekktrykk, vedlikehold, osv. Hver av disse faktorene kan virke inn på forventet levetid. For mer informasjon, se våre råd om bruk og sikkerhet.

4 - Dekket er skadet

Et fortau, et hull eller et hinder i veien kan gjøre seriøs skade på et dekk. Alle hull, kutt eller deformeringer må undersøkes av en profesjonell mekaniker. Han eller hun er de eneste som kan fortelle deg om dekket kan repareres. Generelt sett bør du ikke kjøre med et skadet dekk, eller et dekk som har vært kjørt med mens det var flatt. Dette er en viktig forholdsregel, og bare profesjonelle kan bekrefte at dekket ikke har fått indre skader.

5 - Dekket er unormalt slitt

Unormal slitasje av dekket - på enkelte steder, i midten eller på kantene - kan være resultat av et mekanisk problem (forstilling, avbalansering, suspensjon eller overføring). Slitasjen kan også komme av at trykket i dekket ikke er korrekt. Dersom du merker uregelmessigheter bør du kontakte en profesjonell mekaniker.

Nettleseren din er ikke kompatibel med dette nettstedet.
Du bruker en nettleser som ikke er kompatibel med dette nettstedet. Det kan hende at noen av funksjonene ikke virker som de skal. Merkelige ting kan skje mens du surfer her inne. Du kan oppgradere nettleseren din, eller bruke én av nettleserne under, for å få fullt utbytte av nettsidene.