Den europeiske dekkmerkingen: hvordan lese den?

Du har kanksje lagt merke til at alle nye dekk (personbiler, 4x4, SUV, og lett lastebil) har en merkelapp med en gradering.
Denne europeiske dekkmerkingen er en del av en reguleringen til EU-kommisjonen fra 1. november 2012, hvor hovedformålet er å redusere klimagassutslippene ved offentlig transport.

Visste du at denne reguleringen har fra 1. mai 2021 blitt utvidet?

Dekkmerkingen er endret. Dette er et stort skritt fremover for sluttbrukerne, da den nye merkingen gir tydeligere informasjon om sikkerhet (gradering for våtgrep) og miljøparametere (gradering på drivstoffeffektivitet og støynivå).
EU-dekkmerkingen nedenfor vil hjelpe deg med å forstå disse endringene, slik at du kan velge det beste dekket til ditt bruk

Europeisk dekkmerkings-guide

Den europeiske dekkmerkingen er lett å forstå. Hvert parameter er representert med et symbol og en karakterskala som er utvidet fra 1. mai 2021:

02 etiquetage europeen bfg v3

NY EUROPEISK DEKKMERKING

1 & 2 - “Dekkets drivstoffeffektivitet” og “våtbremsing"-symbolene klassifiserer dekkene fra A til E (A er det mest effektive dekket, og E det minst effektive).

3 - “Støynivå” -symbolet blir målt i desibel (db) og har tre skalaer (A, B, C).

4 - "Snøgrep" og/eller "Isgrep" -symbolene vises ved siden av "Støynivå"-symbolet, når et dekk er kvalifisert.

5 - En QR-kode er tilgjengelig for skanning. Den er direkte koblet til den europeiske databasen (EPREL) og gir deg all informasjon om dekkmerket og produktinformasjonsarket.

6 - Dekkprodusentens navn, referansenummeret til dekket, størrelsen på dekket, dekkklassen.

Indikatoren på dekkets effektivitet

Hensikten med den europeiske dekkmerkingen er å gi transparent informasjon om dekkets ytelse. Den er basert på 3 hovedkriterier (målt på nye dekk):

Plasseringen av et dekk på disse tre skalaene gir deg informasjon om dekkets energi, sikkerhet og lyd. Det muliggjør en smart sammenligningen før du kjøper dekk.

Et godt rangert dekk vil hjelpe deg med å forbedre drivstoffbruket, spare penger og samtidig sikre høy sikkerhet og komfort.

Hvorfor trengte vi denne evolusjonen?

Disse merkene lar deg som forbruker ta en informert beslutning når du skal kjøpe dekk. Et av hovedgrunnene er også å fremheve drivstoffeffektive dekk, som kan bidra til å forbedre miljøeffektiviteten til veitransport.

Dekkmerkingsindikatorer forklart

pompe reduced 50

Drivstoffeffektivt dekk

Denne kategorien representerer dekkets bidrag til drivstoffeffektivitet og klimagassutslipp.

Hvordan virker det?
Dekk, hovedsakelig på grunn av rullemotstanden (energi som kreves av et dekk for å holde det rullende), representerer omtrent 20 % av kjøretøyets drivstofforbruk.
Hvis du velger et dekk med lav rullemotstand, kan det redusere drivstofforbruket og redusere CO2-utslipp merkbart.

Hvordan måles det?
Denne rullemotstandsverdien måles på en simuleringsmaskin.

Hva er forskjellen mellom et A-dekk og et E-dekk?

172 €(1)  

er den gjennomsnittlige sparingen på drivstoff.

gain fuel efficiency

Våtgrep effektivitet

Den høyre siden av merkelappen representerer dekkets ytelse ved bremsing på våt vei.

Hvordan virker det?
Å være det eneste kontaktpunktet med veien, spiller dekket en viktig rolle når det kommer til sikkerheten.
Hensikten er å ha et godt tak i veien under alle forhold (vær og overflater).

Hvordan måles det?
Målinger utføres på et kjøretøy, i henhold til spesifikke betingelser definert i europeisk forskrift (hastighet, ulike veier, vanndybde, temperatur...)
Karakteren defineres ved å sammenligne ytelsen til det testede dekket med et vitnedekk.

Hva er forskjellen mellom A-dekk og D-dekk?

pluie reduced 50

mtg etiq illus retouche

9 m(2)  

er den gjennomsnittlige bremselengden for et kjøretøy som kjører i 80 km/t og har dekk i klasse A sammenlignet med dekk i klasse D.

bruit reduced 50 v2

Eksternt støynivå gradering

Hvordan virker det?
Støy fra dekket knyttet til veitrafikk er en stor forurensning.
Dette klassifiseringskriteriet gir deg støynivået (i desibel), utenfor kjøretøyet (ikke støyen du hører inne i bilen).
Bokstavene A, B eller C erstatter de 3 bølgene (3 bølgene = C).
Ved en konstant hastighet på 80 km/t er støyen som genereres av dekket vanligvis bedre enn motorstøy. Denne støyen kan også variere avhengig av veien og hvilken type dekk du har.

Et klasse A-dekk er halvparten så bråkete som et klasse B-dekk(3)

mtg etiq illus 03 hd f39 noise

SNØGREP (3PMSF)

3pmsf

Hvordan virker det?
Dette symbolet er for dekk som sørger for god ytelse på vinteren: de er designet for snøbruk og har oppfylt alle kravene som er definert i testfasen(4).

30m(5) 

er reduksjonen av bremselengden til et kjøretøy utstyrt med vinterdekk, og som kjører i 50 km/t på snødekte veier, sammenlignet med et sommerdekk (5).

Isgrep symbol

picto 2 613x202px

Hvordan virker det?
Å ha et godt grep på isete veier er avgjørende for å sikkerheten.
Det nye "Isgrep" -piktogrammet er laget for dekk med kortere bremselengde på is. Disse dekkene er designet for veier dekket med kompakt snø og is. De må bare brukes i alvorlige værforhold (som i Norden).

De bør ikke brukes i mindre krevende værforhold (varmere temperaturer eller våte forhold), da ytelsen kan være mindre optimal (spesielt ved håndtering, slitasje og våtgrep).

Gå videre på trafikksikkerhet og drivstoffeffektivitet

Det er viktig å være klar over at drivstoffeforbruket og trafikksikkerheten også er knyttet til kjøreatferden:

  • Bærekraftig kjøring er en måte å redusere drivstofforbruket betydelig.
  • Dekktrykket må være riktig og kontrolleres regelmessig for å garantere et optimalt drivstofforbruk og våtgrep.
  • Bremselengder må alltid respekteres.


Som nevnt tidligere er den nye EU-dekkmerkingen et viktig initiativ som gjør det mulig for sjåførene å bedre forstå påvirkningen til dekkets ytelse, på deres liv og på samfunnet. Derimot dekker ikke merkingen alle kravene til forbrukerne, og heller ikke all bruk.

Juridiske fotnoter

(1) Basert på besparelser på 150 liter drivstoff over en avstand på 40 000 km til 1,15 € per liter (gjennomsnitt vekt). Effekten kan variere avhengig av kjøretøy og kjøreforhold. Ytelse målt i samsvar med testmetoden satt i forskriften UN ECE R117.
(2) Ytelse av bremsing fra 80 km/t til 20 km/t, målt i samsvar med testmetoden fastsatt i forskriften UN ECE R117.
(3) Støy måles på et kjøretøy som kjører 80 km/t med motoren slått av, målt i samsvar med testmetoden satt i forskriften UN ECE R117.
(4) Bremseeffektivitetstest under vinterforhold i henhold til ETRTO-metoden (European Tire and Rim Technical Organization).
(5) Gjennomsnittlig forskjell i bremselengde for et vinterdekk sammenlignet med et sommerdekk. Bremselengde på et snødekt overflate fra 50 til 0 km/t. TÜV SÜD 2013-tester, på 205/55 R16, utført ved -5 ° C.
(6) Ytelsen til bremsing på is fra 20 km/t til 5 km/t, målt i samsvar med testmetoden satt i ISO-norm 19447.